• Navigation überspringen
  • Zur Navigation
  • Zum Seitenende
Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Suche öffnen
  • English
  • StudOn
  • Campo
  • FAUdir
  • Karriere
  • Uniklinikum
  • Universitätsbibliothek
Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Menu schließen
  • FAU
    • Willkommen an der FAU
    • Zukunftskonzept und Ziele
    • Geschichte und Erinnerungskultur
    • Erfolge und Ehrenpersonen
    • Standorte der FAU
    • Standortentwicklung der FAU
    • Fakultäten und Einrichtungen
      • Fakultäten der FAU
      • Universitätsklinikum Erlangen
      • Zentrale Einrichtungen
      • Kooperationen und Partnerschaften
    • Organisation und Gremien
    • Recht und Gesetz
      • Studien- und Prüfungsordnungen
      • Promotions- und Habilitationsordnungen
      • Weitere Regelungen und Gesetze
    • Kontakt, Anfahrt, Orientierung
    • Newsportal
    FAU
  • People
    • Studierende
    • Forschende
    • Alumni
    • Chancengleichheit
    • Karriere
    • Neu an der FAU/Onboarding/Incoming
    • Weiterbildung und Karriereentwicklung
    • Offboarding/Outgoing
    People
  • Education
    • Studienorientierung
    • Studienangebot
    • Bewerbung, Zulassung und Einschreibung
    • Beratungs- und Servicestellen
    • Studentisches Leben
    • Schule und Uni
    • Studienorganisation
      • Studienstart
      • Semestertermine
      • Rückmeldung und Semesterbeitrag
      • Studien- und Prüfungsordnungen
    • International
      • Aus dem Ausland an die FAU
      • Wege ins Ausland
    • Lehre an der FAU
    Education
  • Research
    • Forschungsprofil
      • Forschungsschwerpunkte der FAU
      • FAU Profilzentren
      • FAU Forschungszentren
      • FAU Kompetenzzentren
      • Gute wissenschaftliche Praxis
      • Forschungskooperationen und Partnerschaften
      • Rankings
    • Forschungserfolge
      • Gottfried Wilhelm Leibniz-Preis
      • Alexander von Humboldt-Professur
      • ERC Grants
      • Heinz Maier-Leibnitz-Preis
    • Verbundforschung
      • DFG-Projekte
      • BMBF-Projekte
      • EU-Verbundprojekte
      • Weitere Drittmittelprojekte
    • Forschungslaufbahn
    • International Forschende
    • Forschungsservice
      • Beratung bei Drittmittelprojekten
      • Beratung bei FAU eigenen Förderungen
      • Forschungsinformations­system CRIS
      • Wissens- und Technologietransfer
      • Graduiertenzentrum
      • Welcome Center für internationale Forschende
    Research
  • Outreach
    • Veranstaltungen
    • Erfindungen und Patente
      • IP-Policy der FAU
      • Erfinden und Patentieren
    • Innovationen und Gründungen
      • Partnerschaften und Kooperationen
      • Innovationsplattformen und -netzwerke
      • Gründungsberatung
    • Wissenschaftliche Weiterbildung
      • Weiterbildende Studiengänge
      • Seminare und Kurzlehrgänge
      • FAU Academy
    • Stiften und Fördern
      • FAU Innovationsfonds
      • Deutschlandstipendium
      • Fördervereine
    • FAU für Unternehmen und Organisationen
      • Wissens- und Technologietransfer
      • Werbung und Recruiting
    • Wissenschaft für Bürgerinnen und Bürger
    • Die Römerboote der FAU
    • FAU Shop
    • Presse und Kommunikation
    Outreach
  1. Startseite
  2. Research
  3. Forschungsservice
  4. Beratung bei FAU eigenen Förderungen
  5. F³G-Verbund

F³G-Verbund

Bereichsnavigation: Forschungsservice
  • Beratung bei Drittmittelprojekten
  • Beratung bei FAU eigenen Förderungen
    • FAUconnect
    • Emerging Talents Initiative (FAUeti)
    • F³G-Verbund
  • Forschen und Leben

F³G-Verbund

Kontakt

Lara Jenner, B.A.

Familienservice

Referat P5 - Personalentwicklung und Familienservice

  • Telefon: +49 9131 85-70294
  • E-Mail: lara.jenner@fau.de

Dipl.-Psych. Heidrun Stollberg

Referat P5 - Personalentwicklung und Familienservice

  • Telefon: +49 9131 85-70290
  • Mobil: +491744864219
  • E-Mail: heidrun.stollberg@fau.de

Was ist der F³G?

Die „Forschungsverbünde der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg zur Förderung der Gleichstellung“ (F³G) sind ein Zusammenschluss vielfältiger Verbundforschungsprojekte an der FAU Erlangen-Nürnberg und dem Universitätsklinikum. Ziel ist neben der besseren Vernetzung die zweckmäßige und richtliniengemäße Verwendung von Gleichstellungsmitteln.

Finanziert werden vielfältige Maßnahmen zur Verbesserung der Chancengleichheit sowie der Vereinbarkeit von Wissenschaft und Familie, Maßnahmen zur Gewinnung weiblicher Studierender in den MINT-Fächern, Maßnahmen zur Erhöhung des Frauenanteils in den Verbundprojekten sowie Karrierefördermaßnahmen für Nachwuchswissenschaftlerinnen.

Neben den gemeinsam geplanten Maßnahmen bietet der F³G eine Plattform zum Austausch von Erfahrungen mit Einzelmaßnahmen sowie die Möglichkeit, neue, umfangreiche Maßnahmen gemeinsam anzuschieben und zu verwirklichen.

Der F³G strebt die Realisierung weiterer innovativer Maßnahmen in enger Zusammenarbeit mit den zuständigen Institutionen von FAU und Universitätsklinikum, insbesondere dem Büro für Gender und Diversity sowie dem Familienservice, an.

Weitere Informationen zum F³G finden Sie im Flyer Forschungsverbünde der FAU zur Förderung der Gleichstellung

Maßnahmen zur Vereinbarkeit von Familie und Wissenschaft

  • Kontingentplatzsicherung in Kinderkrippen, Kindergärten und Horten
  • Kinderbetreuungs- und Tagungsservice
  • Notfallbetreuung
  • (Mobile) Eltern-Kind-Zimmer an verschiedenen Standorten
  • Home Office-Arbeitsplätze
  • Hilfskräfte oder technische Assistenz zur Forschungsunterstützung während Mutterschutz- und Elternzeiten
  • Angebote und Workshops in der Ferienbetreuung

Maßnahmen zur Karriereförderung und Sensibilisierung

  • Women-in-Science-Symposium
  • Workshop-Programm für Nachwuchswissenschaftlerinnen
  • Individuelles Coaching

Mädchen in MINT-Nachwuchsförderung – bis 2024

  • KinderUni
  • MINT-Angebote in der Ferienbetreuung der FAU
  • Schulkooperationen

F³G Workshop program 2025

All F³G events are held in English. The target group is early career researchers (PhDs, PostDocs), unless otherwise noted. Register via the form below. Registration is open only for researchers active in F³G research cooperations.


January 28th., 29th., 30th and 31st 2025 (Tuesday to Friday) from 9:00 hrs to 12:15 hrs respectively
Online via Zoom
Your trainer is Deborah Bennett

Deadline for registrations via the link below is January 16th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

Clear and compelling research articles are essential for a career in science.

Contents and impact

Successful science writing tells a story! You will learn about:

  • basic elements of story structure and how to use them to construct the different article sections
  • section structure: presenting issues, arguments and conclusions in a coherent way.
  • Writing sentences with precision and clarity.

The insights and strategies you will gain from this workshop will provide you with the practical tools you need to develop and improve your scientific writing in the future.

February 21st 2025 (Friday) from 9:00 hrs to 17:00 hrs
In person, Erlangen
Your trainer is Francesca Carlin

Deadline for registrations via the link below is January 23rd 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation, normally a combination of letters and numbers. If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

Resilience has been proven to help people not only succeed but also to thrive when facing obstacles and stress. Managing change, pressure and perceived failure is a challenge and can often leave us feeling low on emotional and mental resources, but thankfully resilience and grit are a set of skills and tools that can be learned and trained.

Contents and impact

This workshop focuses on identifying and building the elements that make us mentally and emotionally resistant to stress and pressure. Participants will learn skills for emotional regulation, sharpen their emotional awareness, gain techniques to reduce anxiety and stress, and understand how to use reframing strategies to turn threats into manageable challenges.

After the workshop, participants will…

  • Understand the elements that make resilience.
  • Be able to implement tools from cognitive behavioral coaching and positive psychology to manage stressful situations.
  • Have techniques to regulate their emotions.
  • Be able to utilize re-framing strategies in order to gain a new perspective and understanding of situations.
  • Have tools to help them deal with perceived failure.

Approach

This workshop is designed to reach the target aims through meaningful practice, individual and group activities, theater-based exercises and exercises informed by positive psychology and cognitive behavioral coaching.

March 13th and 14th 2025 (Thursday and Friday) from 9:00 hrs to 14:00 hrs and 9:00 hrs to 17:00 hrs
Online via Zoom
Your trainer is Dr. Malte Engel

Deadline for registrations via the link below is February 6th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation, normally a combination of letters and numbers. If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

In their thesis defense, PhD candidates have to present their research to a board of examiners and then answer critical questions. This course is designed to prepare doctoral students optimally for this situation.

Contents and impact

  • Part 1: Practical tips for the introductory presentation: how to structure the presentation, how to build up the central argument, what language to use, etc.
  • Part 2: Strategies to tackle problems that can occur during the discussion: various types of difficult questions
  • Part 3: Practice  presentations with feedback from the group and from the trainer

Participants will

  • be able to give a convincing and well-structured presentation
  • deal confidently with counter arguments and critical questions
  • be prepared and feel confident about their thesis defense

April 8th and 9th (Tuesday and Wednesday) from 9:00 hrs to 15:30 hrs and 9:00 hrs to  12:00 hrs
Online via Zoom
Your trainer is Juliane Handschuh

Deadline for registrations via the link below is March 18th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

For a successful career in science, presentation skills are a must. In order to present your research with impact,  more than just great data is needed. The audience should be picked up and carried along by the speaker.

Contents and impact

  • Adapting a presentation to the audience
  • Storytelling
  • Effective slide design
  • Using your own body effectively
  • voice
  • body language
  • your presence in the room

May 15th and 16th 2025 (Thursday and Friday) from 9:00 hrs to 17:00 hrs
In person, Erlangen
Your trainer is Monika Stahl

This workshop is relevant for advanced researchers as well.

Deadline for registrations via the link below is April 16th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

International graduates and postdocs have become part of our daily collaboration also in universities and research organizations. Working with people from different cultures presents additional challenges and opportunities for everyone involved. Different values, communication and thought patterns can enrich the performance of a team, but often they lead to friction or even conflict.

Contents and impact

  • Success factors when working in international teams in your specific environment
  • Understand how culture impacts our values and behavior
  • Establish a better understanding of different cultural values and norms as well as preferred communication patterns in different regions
  • Get to know cultural differences in the understanding of leadership and reflect your own expectations of the team leader
  • Understand the influence culture has on daily collaboration; learn how to effectively cooperate in a culturally divers team with team members and higher levels of authority
  • Develop an awareness of the importance to build and maintain trustful relationships
  • Strengthen your intercultural communication skills, reflect on your own communication patterns and develop an awareness for cultural misunderstandings
  • Develop options for dealing with difficult situations
  • Discuss and develop pragmatic solutions for your specific questions

June 13th 2025  (Friday) from 9:00 hrs to 17:00 hrs
Online via Zoom
Your trainer is Simone Freitag

Deadline for registrations via the link below is May 16th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

In preparation of the forthcoming symposium, „Women in Science“, female ECRs can equip themselves with tailored strategies to make the most of  networking opportunities

Contents and impact

  • The art of academic networking:  which networks truly matter and how to strategically build and nurture professional connections
  • Innovative approaches for effective networking at conferences and meetings
  • How to use digital platforms, including social media and research networks, to maintain and expand your professional circle
  • Strategies that amplify your presence in research, teaching, and academic networks.

We will address the unique challenges faced by women in science, but more importantly, we will uncover the possibilities  to increase your impact and recognition in the field. Throughout the workshop, you’ll gain hands-on experience, share insights with peers, and acquire practical skills that you can immediately apply to your career.
This interactive workshop is designed not just to impart knowledge, but to build a supportive community where experiences and ideas can be freely exchanged. Join to unlock your networking potential and elevate your presence in the scientific community!

July 8th 2025  (Tuesday) from 9:00 hrs to 16:00 hrs
Online via Zoom
Your trainer is Isabel Werle

Deadline for registrations via the link below is June 10th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

Constructive feedback is an essential tool when it comes to effectively and successfully cooperating in or leading teams in science!

Contents and impact

  • Potentials and impact of feedback
  • Giving constructives feedback with the W3-strategy
  • Feedback simulation
  • Feedback  in line with personalities (Riemann-Thomann model)
  • Professionally accepting feedback
  • Fostering a team culture conducive to feedback

September 25th and 26th 2025  (Thursday and Friday) from 13:00 hrs to 17:00 hrs and from 9:00 hrs to 13:00 hrs
Online via Zoom
Your trainer is Betty Boden

Deadline for registrations via the link below is August 14th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

As a female scientist, it is of utmost importance to identify one’s style of leadership and to successfully put it into action.

Contents and impact

  • My understanding of leadership – how do I lead myself?
  • Identifying my professional values and their impact on my daily work as a team leader
  • Roles and tasks as a leader
  • Leadership at three levels: technical, relational and personal competencies
  • The phases of team development and my respective role as a leader
  • Communicating horizontally in a competitive environment

November 5th and 6th 2025 (Wednesday and Thursday) from 9:00 hrs to 13.00 hrs respectively
Online via Zoom
Your trainer is Dr. Daniel Friedrich

Deadline for registrations via the link below is September 24th 2025. For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

Ph.D. students and Postdocs need to advance their research while also managing many other tasks, like teaching, supervising, or doing admin work. Project management skills and competencies in time management are indispensable for productive progress.

Contents and impact

  • Project management
  • Goal setting
  • Milestone planning & progress monitoring
  • Agile planning
  • Time management
  • Saying no and defending boundaries
  • Routines for highly focused work
  • Pragmatism & perfectionism

This workshop helps you to build the required skills

  • to make optimal use of your available time
  • and to make efficient progress towards your goals.

You will

  • learn key project planning techniques and apply them to your research project
  • understand how to stick to your priorities in the face of conflicting demands
  • how to set up routines for highly focused work
  • and how to become less perfectionist and more pragmatic.

Selecting methods that work well for you will be a focus as well as discussing how to sustainably transfer them to your work context.

November 25th and 26th 2025 (Tuesday and Wednesday) from 10:00 hrs to 14:00 hrs respectively
Online via Zoom
Your trainer is Dieta Kuchenbrandt

Deadline for registrations via the link below is September 14th 2025.For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Why does it matter?

A successfull academic career requires thorough planning, This workshop is tailored for doctoral candidates in the advanced phase (R1) and Postdocs in the early phase (approx. 1st-4th postdoc year, R2)

Contents and impact

The aim of the seminar is, on the one hand, to provide you with a framework for reflecting on your own professional motives. On the other hand, the seminar offers knowledge, background and orientation for planning and developing the next steps towards a long-term academic career.

  • Long-term career options within the academic job market
  • Requirements and criteria to be met for this career path
  • Tasks and their importance at a particular stage, priorities
  • Importance of the habilitation
  • Appropriate time frame
  • Central requirements (also beyond publications and third-party funding) and milestones for an academic career
  • Concrete tips and advice on both the weighting of these requirements and on strategic considerations during the postdoc phase on the path to a
    professorship

Building on this, the seminar offers you the opportunity to take stock and reflect on your own academic profile and ideally derive the next important steps from this.

Introduction; September 19th 9:00 to 12:30 hrs (online); Workshop: October 7th, 9:00 to 17:00 hrs (in person); Supervision: November 13th 9:00 hrs to 12:30 hrs (online)
Online via Zoom
Your trainer is Monika Stahl

Deadline for registrations via the form below is August 6th 2025.For registration, we need the identification of your research cooperation (acronym/ abbreviation, normally a combination of letters and numbers such as GRK1234 or TRR9999). If you are not sure, please contact the coordinator of your research cooperation.

Relevant for DFG-measures: Awareness Raising, Promoting Diversity, Career Support for Female Researchers

Target Group

  • Interested contributors to this topic from all nations and backgrounds
  • team leads
  • team members such as PhDs, postdoctoral researchers, and research associates.

Why does it matter?

At universities and research institutions, working with colleagues from around the world is part of daily life. While different values, communication styles, and ways of thinking can enrich your team’s success, they can also create misunderstandings or conflict. Have you encountered challenges working in a diverse academic environment and wish to improve collaboration across cultures?

In this seminar, you’ll gain practical strategies to collaborate effectively with international colleagues, supervisors, and team leaders. Learn how to turn cultural differences into strengths — and build strong, respectful working relationships in your academic career.

Contents and impact

  • Identify important success factors when working in international teams in your specific environment
  • Understand how culture impacts our values and behavior
  • Establish a better understanding of different cultural values and norms as well as preferred communication patterns in different regions
  • Get to know cultural differences in the understanding of leadership and reflect your own expectations of the team leader
  • Understand the influence culture has on daily collaboration; learn how to effectively cooperate in a culturally divers team with team members and higher levels of authority
  • Develop an awareness of the importance to build and maintain trustful relationships
  • Strengthen your intercultural communication skills, reflect on your own communication patterns and develop an awareness for cultural misunderstandings
  • Develop options for dealing with difficult situations
  • Discuss and develop pragmatic solutions for your specific questions

Format

  • An introductory session online (half day) will familiarize with you with basic concepts and cultural dimensions, followed by an assessment of participants‘ needs.
  • A full day in person workshop will look into case studies and develop tailored approaches.
  • A follow-up session (half day) will be dedicated to assess application.

Methods

Presentations, group work, case studies and exercises, peer consulting, reflecting team, self reflection and discussions

 


Workshop registration

Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Dies ist ein Pflichtfeld.
Send the form by clicking Submit

Mitglieder des F³G-Verbunds

Folgende Forschungsverbünde engagieren sich derzeit im F³G:

Logo EAM Engineering of Advanced Materials
Logo SAOT – Erlangen Graduate School in Advanced Optical Technologies
Logo sfb transregio 221
Logo Quantum Cooperativity of Light and Matter
Logo tr285
Logo trr 241
Logo neurodevelopment cns vulneraability
Logo grk 2339 Intkom Sin
Logo crc 1452 Clint Catalysis Liquid Interfaces
Logo Designt Particulate Products
Logo Energy Conversion System IGK 2495
Logo For2886 Pandora Autoimmunity Inflammation
Logo Frascal GRK 2423
Logo Das Sentimentale in Literatur, Kultur und Politik
Logo Empkins CRC1483
Logo FOR5134 HPC4HPP
Logo PCL RTG2861
Logo TRR 154
Logo TRR 305
Logo TRR 374
Logo Cybercrime and Forensic Computing
Logo CAS-E
Logo_MR_biosignatures
Logo_SYMPCADS
Logo_GRK2599
DIONElogo_draft_V03

Vollständige Liste der beteiligten Forschungsverbünde:

  • SAOT – Erlangen Graduate School in Advanced Optical Technologies
  • EXC 315 – Engineering of Advanced Materials
  • TRR 221 – Steuerung der Transplantat- gegen-Wirt- und Transplantat-gegen-Leukämie-Immunreaktionen nach allogener Stammzellentransplantation
  • TRR 154 – Mathematische Modellierung, Simulation und Optimierung am Beispiel von Gasnetzwerken
  • TRR 225 – Von den Grundlagen der Biofabrikation zu funktionalen Gewebemodellen
  • TRR 285 – Methodenentwicklung zur mechanischen Fügbarkeit in wandlungsfähigen Prozessketten
  • TRR 241 – Immune-Epithelial Communication in Inflammatory Bowel Diseases
  • TRR 306 – Quantenkooperativität von Licht und Materie – QuCoLiMa
  • TRR 305 – Analyse der metastatischen Koloniebildung zu neuen systemischen Krebstherapien
  • TRR 369 – DIONE – Degeneration of Bone due to Inflammation
  • TRR 374 – Tubulussystem und Interstitium der Niere: (Patho-)Physiologie und Crosstalk
  • SFB 1483 – EmpkinS – Empathokinästhetische Sensorik
  • SFB 1452 – CLINT – Catalysis at Liquid Interfaces
  • SFB 1411 – Produktgestaltung disperser Systeme
  • SFB 1540 – Die Mechanik des Gehirns
  • GRK 2495 – Energiekonvertierungssysteme: von Materialien zu Bauteilen
  • GRK 2162 – Neurodevelopment and Vulnerability of the Central Nervous System
  • GRK 2599 – Fine Tuners of the Adaptive Immune Response
  • GRK 2423 – FRASCAL – Fracture across Scales
  • GRK 2339 – IntComSin: Grenzflächen, komplexe Strukturen und singuläre Grenzwerte in der Kontinuumsmechanik – Analysis und Numerik
  • GRK 2475 – Cyberkriminalität und forensische Informatik
  • GRK 2504 – Neue antivirale Strategien: von der Chemotherapie bis zur Immunintervention
  • GRK 2726 – Das Sentimentale in Literatur, Kultur und Politik
  • GRK 2839 – RTG Dimensions of Constructional Space
  • GRK 2861 – Planar Carbon Lattice
  • GRK 2950 – SyMoCADS – Synthetic Molecular Communications Across Different Scales: From Theory to Experiments
  • FOR 5134 – Erstarrungsrisse beim Laserstrahlschweißen
  • FOR 5534 – Schnelle Kartierung von quantitativen MR Bio-Signaturen bei ultra-hohen Magnetfeldstärken
  • FOR 2886 – PANDORA –  Pathways triggering Autoimmunity and Defining Onset of early Rheumatoid Arthritis 
  • KFO 5024 – Immun-Checkpoints der Kommunikation zwischen Darm und Gehirn bei entzündlichen und neurodegenerativen Erkrankungen
  • KFG 17 – Alternative Rationalitäten und esoterische Praktiken in globaler Perspektive



  • Kontakt
  • Presse
  • Intranet
  • Hilfe im Notfall
  • Fehler melden
  • Impressum
  • Datenschutz
  • Barrierefreiheit
  • Instagram
  • TikTok
  • Mastodon
  • Bluesky
  • YouTube
  • Facebook
  • Xing
  • LinkedIn
  • FAU Community
  • Threads
Nach oben
Datenschutzeinstellungen

Unsere Webseite verwendet Cookies und ähnliche Technologien.

Einige Cookies sind für den Besuch dieser Webseite notwendig, also essenziell. Ohne diese Cookies wäre Ihr Endgerät ansonsten zum Beispiel nicht in der Lage, sich Ihre Datenschutzauswahl zu merken.

Falls Sie zustimmen, verwenden wir Cookies und Daten auch, um Ihre Interaktionen mit unserer Webseite zu messen, oder um externe Medien (z.B. Videos) einzubinden.

Bei optionalen Cookies werden fast immer Daten an Dritte weitergegeben. Hierbei handelt es sich um personenbezogene Daten (z.B. Ihre IP-Adresse).

Klicken Sie auf „Individuelle Einstellungen“, um sich Ihre Möglichkeiten und die eingesetzten Cookies anzusehen. Hierzu gehören zum Beispiel Steuerelemente, um einige oder alle Cookies für bestimmte Zwecke zu deaktivieren.

Sie können Ihre Einwilligung jederzeit unter Datenschutzerklärung einsehen und widerrufen. Auf der Seite finden Sie auch zusätzliche Informationen zu den verwendeten Cookies und Technologien.

Datenschutzeinstellungen

Alle akzeptieren

Speichern

Nur essentielle Cookies akzeptieren

Individuelle Einstellungen

Impressum Datenschutzerklärung Barrierefreiheit

Datenschutzeinstellungen

Hier finden Sie eine Übersicht aller verwendeten Cookies. Sie können Ihre Einwilligung zu ganzen Kategorien geben oder sich weitere Informationen anzeigen lassen und bestimmte Cookies auswählen.

Alle akzeptieren Speichern Nur essentielle Cookies akzeptieren

Zurück

Datenschutzeinstellungen

Essenzielle Cookies ermöglichen grundlegende Funktionen und sind für die einwandfreie Funktion der Website erforderlich.

Cookie-Informationen anzeigen Cookie-Informationen ausblenden

Name
Anbieter Eigentümer dieser Website
Zweck Speichert die Einstellungen der Besucher, die in der Consent-Banner ausgewählt wurden.
Datenschutzerklärung https://www.fau.de/datenschutz/
Hosts www.fau.de
Cookie Name rrze-legal-consent
Cookie Laufzeit 1 Jahr
Name
Anbieter Keine Übermittlung an Drittanbieter
Zweck Teste, ob ein Cookie gesetzt werden kann. Benutzersitzung speichern.
Datenschutzerklärung https://www.fau.de/datenschutz/
Hosts .www.fau.de
Cookie Name wordpress_[*]
Cookie Laufzeit Session
Name
Anbieter Keine Übermittlung an Drittanbieter
Zweck Dient zur Verwaltung des WebSSO-Sitzungsstatus.
Datenschutzerklärung https://www.fau.de/datenschutz/
Hosts www.fau.de
Cookie Name SimpleSAMLSessionID,SimpleSAMLAuthToken
Cookie Laufzeit Session
Name
Anbieter Keine Übermittlung an Drittanbieter
Zweck Bewahrt den Status der Benutzersitzung über Seitenanfragen hinweg.
Datenschutzerklärung https://www.fau.de/datenschutz/
Hosts www.fau.de
Cookie Name PHPSESSID
Cookie Laufzeit Session
Name
Anbieter Keine Übermittlung an Drittanbieter
Zweck Dient zur Verwaltung des RSVP-Sitzungsstatus.
Datenschutzerklärung https://www.fau.de/datenschutz/
Hosts www.fau.de
Cookie Name rrze_rsvp
Cookie Laufzeit Session

Statistik-Cookies erfassen Informationen anonym. Diese Informationen helfen uns zu verstehen, wie unsere Besucher unsere Website nutzen.

Cookie-Informationen anzeigen Cookie-Informationen ausblenden

Akzeptieren
Name
Anbieter Rosenheimer Str. 143 C, 81671 München, Deutschland
Zweck Wird verwendet, um die Nutzung der Website durch den Besucher zu erfassen.
Datenschutzerklärung https://www.siteimprove.com/privacy/privacy-policy/
Hosts siteimprove.com
Cookie Name nmstat
Cookie Laufzeit 1000 Tage

Inhalte von Videoplattformen und Social-Media-Plattformen werden standardmäßig blockiert. Wenn Cookies von externen Medien akzeptiert werden, bedarf der Zugriff auf diese Inhalte keiner manuellen Einwilligung mehr.

Cookie-Informationen anzeigen Cookie-Informationen ausblenden

Akzeptieren
Name
Anbieter Google Ireland Limited, Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Irland
Zweck Wird verwendet, um Youtube-Inhalte zu entsperren.
Datenschutzerklärung https://policies.google.com/privacy?hl=en&gl=en
Hosts google.com, youtube.com, youtube-nocookie.com
Cookie Name NID
Cookie Laufzeit 6 Monate
Akzeptieren
Name
Anbieter Vimeo Inc., 555 West 18th Street, New York, New York 10011, Vereinigte Staaten
Zweck Wird verwendet, um Vimeo-Inhalte zu entsperren.
Datenschutzerklärung https://vimeo.com/privacy
Hosts player.vimeo.com
Cookie Name vuid
Cookie Laufzeit 2 Jahre
Akzeptieren
Name
Anbieter Scribd, Inc., 460 Bryant St, 100, San Francisco, CA 94107-2594 Vereinigten Staten
Zweck Wird verwendet, um Slideshare-Inhalte zu entsperren.
Datenschutzerklärung https://www.slideshare.net/privacy
Hosts www.slideshare.net
Cookie Name __utma
Cookie Laufzeit 2 Jahre
Akzeptieren
Name
Anbieter Bayerischer Rundfunk, Rundfunkplatz 1, 80335 München, Deutschland
Zweck Wird verwendet, um BR-Inhalte zu entsperren.
Datenschutzerklärung https://www.br.de/unternehmen/service/impressum/impressum-datenschutzerklaerung-unternehmen-v2-100.html
Hosts www.br.de
Cookie Name atid
Cookie Laufzeit 1 Jahr
Akzeptieren
Name
Anbieter Bayerischer Rundfunk, Rundfunkplatz 1, 80335 München, Deutschland
Zweck Wird verwendet, um ARD-Inhalte zu entsperren.
Datenschutzerklärung https://www.ardmediathek.de/datenschutz
Hosts www.ardmediathek.de
Cookie Name atidvisitor
Cookie Laufzeit 1 Jahr

Impressum Datenschutzerklärung Barrierefreiheit

Benachrichtigungen